Bayeux

De som velger å ha fordypning i fremmedspråk i Vg3, reiser på studietur til språkområdet. Her er en reportasje fra en studietur til Caen i Frankrike.

Vi er en gruppe på 15 elever fra Vågsbygd Videregående Skole og Kristiansand Katedralskole Gimle som har valgt å gå videre med fransk fordypning det siste året. Fransk er et av verdens største språk og snakkes av mer enn 220 millioner mennesker. Det er et av FNs fem offisielle språk, og når vi lever i et globalisert og internasjonalisert verdenssamfunn er det viktig med gode språkkunnskaper. I tillegg til at språket er en nøkkel til kommunikasjon og personlige relasjoner mellom mennesker fra ulike land, er det å kunne et fremmedspråk i tillegg til engelsk relevant ved studier og jobbsøkning, da flere og flere velger å studere og jobbe utenfor Norges landegrenser. For oss var denne støtten, og støtten vi fikk fra kommunen, avgjørende for få til et så bra opplegg som vi hadde. Merci!

For å få til en innholdsrik studietur måtte vi i tillegg til å opprette kontakt med franske elever, noe vi forøvrig gjorde gjennom Facebook, også ha økonomiske midler. Læreren vår, Wenche Irene Hamre, søkte og fikk godkjent trollmidler til studieturen september 2011 for alle elever. Vi fikk full støtte noe som gjorde at egenandelene ble kuttet helt. Trollmidlene er et beløp på 2 millioner kroner som Norge gjennom en avtale med Frankrike har satt av til studiereiser for norske elever med lærer i Frankrike.

Reisen vår startet i Paris hvor vi overnattet to netter på hotellet MIJE. Gjennom skoleåret har vi arbeidet mye med tekster om vikingene i Normandie, dannelsen av hertugdømmet, og stedsnavn som stammer fra norrønt, vårt hovedtema og utgangspunkt for turen var den norske vikingarven i Normandie/”L’heritage viking en Normandie”. På forhånd hadde vi også lært om hvordan D- dagen og 2. verdenskrig artet seg i Frankrike, det franske styringssystemet og litt om impresjonismen. Alt dette fikk vi god bruk for på reisen, da vi kom ned hadde vi en god grunnleggende forståelse, i tillegg hadde hver elev forberedt en presentasjon om en severdighet som ble fremført foran den aktuelle attraksjonen. I Paris var vi blant annet innom Musée d’Orsay(verdens største samling av impresjonistiske verk), Notre Dame, Louvre og Le Jardin de Luxembourg. Det kom oss også til gode at læreren vår er religionslærer og har mye historisk kunnskap, dette gjorde at vi fikk mye tilleggsinformasjon underveis som var knyttet til flere emner og fag. Oppholdet i Paris var svært vellykket, det pedagogiske var innblandet med opplevelsene og lærte mye på kort tid.

Ferden til vårt videre reisemål, Caen, gikk med buss langs Seinen der vikingene herjet for rundt 1000 år siden. Ved foten av ruinene til Richard Løvehjertes slott i Les Andelys, Château de Gaillard, fikk vi vår første leksjon som inngikk i vårt hovedemne og utgangspunkt for turen. I løpet av uken i Caen besøkte vi utallige steder vikingene hadde satt sine spor, blant annet var vi innom ”l’Abbaye aux Hommes” og ”l’Abbaye aux Dames” de slottene der Wilhelm Erobreren og hans kone/kusine Dronning Mathilde bodde og ligger begravd den dag i dag. 

På dagsturen i Bayeux, en av de byene som ikke ble bombet under 2. verdenskrig, så vi ”la Tapisserie de Bayeux”. Det er et teppe brodert av nonner som gir en detaljert beskrivelse av Wilhelm Erobrerens handlinger før, under og etter slaget i Hastings i 1066. I Bayeux besøkte vi også en videregående skole, Lycée Alain Chartièr, med en norskseksjon der vi fikk et innblikk i hverdagen på en fransk videregående skole. Vi så hvordan de norske elevene lærer fransk og hvordan de franske elevene lærer norsk.  Her var det kanskje noen som ble fristet til å prøve seg på videre franske studier?

I tillegg til å få et innblikk i vikingenes ferd og hverdag i Normandie, fikk vi også en gjennomgang av hvordan området var i sentrum for en viktig hendelse under 2. verdenskrig, nemlig D- dagen. Vi var i Arronmanche, stedet der landgangen fant sted 6.juni 1944, og vi besøkte den tyske og den amerikanske militære kirkegården. Hendelsene og stedene vi hittil bare hadde lest om i fagbøkene, ble mer forståelige og vi fikk et dypere innblikk i handlingsforløp og konsekvenser knyttet til temaet.

Språkmessig var dagene i den franske hovedstaden en forberedelse på uken i Caen der vi fikk tildelt hver vår vertsfamilie. Ved å bo så tett på den franske kulturen fikk vi virkelig praktisert språket og vi fikk et innblikk hvordan hverdagen arter seg for en vanlig fransk familie og hvilke tradisjoner som er viktige for dem. Vi fikk oppleve de franske spisevanene (ost, ost og atter ost), det franske skolesystemet og franskmennenes forkjærlighet for kyssing. Turen var en opplevelse der vi ikke bare fikk språk-, kultur- og historiekunnskap, men også en tur der de fleste av oss fikk kjenne litt på det å måtte klare å stå på egne ben og å tilpasse seg premisser og forhold som kanskje ikke er like gjeldende i det livet vi ellers lever. Vi merket fort at det var slitsomt og utfordrende å tenke på et fremmed språk, men også at vi lærte mye etter bare noen få dager.

Bayeux

Bayeux

Bayeux
DSCN0514

DSCN0514

DSCN0514
DSCN0536

DSCN0536

DSCN0536
DSCN0537

DSCN0537

DSCN0537
DSCN0554

DSCN0554

DSCN0554
DSCN0571

DSCN0571

DSCN0571
DSCN0575

DSCN0575

DSCN0575
DSCN0595

DSCN0595

DSCN0595
DSCN0614

DSCN0614

DSCN0614
DSCN0622

DSCN0622

DSCN0622
DSCN0666

DSCN0666

DSCN0666
DSCN0667

DSCN0667

DSCN0667
DSCN0719

DSCN0719

DSCN0719
DSCN0731

DSCN0731

DSCN0731
DSCN0735

DSCN0735

DSCN0735