Vg2 i utlandet

Elever som vurderer et utvekslingsår må sette seg inn i de reglene som gjelder for opphold i studietiden. Opphold i utlandet må klareres med skolens ledelse, og det finnes egne rutiner for elev-pc-en.

Regler for godkjenning av år (vg2) i utlandet

Året i utlandet må være bestått i sin helhet slik at du kan bli tatt opp på neste nivå dersom du skulle bodd i landet ett år til.

For at året som utvekslingsstudent skal kunne inngå som fullverdig år på vitnemålet, må følgende fag (avsluttende fag på vg2) være dekket i utlandet:

• Matematikk tilsvarende minimum 2P (praktisk matematikk).
  • 2. fremmedspråk I eller II. Dette gjelder også dem som ikke har hatt fransk, spansk eller tysk på  ungdomsskolen.
  • For elever på MDD (musikk, dans, drama) gjelder også at de må ta geografi og samfunnsfag i utlandet.
  • To programfag det kan bygges videre på. Du må velge et programområde før du drar. Innenfor dette programområdet må du velge to programfag som du skal bygge videre på i Vg3. For MDD gjelder egne regler.
  • Du må selv lese vg2 norsk og historie.

Dersom du likevel mangler fag, må du ta disse som privatist i høsthalvåret vg3, det samme gjelder hvis du mangler dokumentasjon på vg2-kursene eller de ikke blir godkjent.

Når du kommer hjem, må du legge fram fag-/læreplaner slik at en faglærer kan se om faget godkjennes som et vg2-fag.

Vg3

• Du må selv søke om skoleplass på vg3 gjennom Inntakskontoret (vigo.no). Søknadsfristen er 1. mars.
  • Du må følge alle fag på vg3 når du kommer tilbake til Norge.
  • Godkjenning av vg2 i utlandet blir gitt etter at skolen har mottatt dokumentasjon fra utlandet.

Dokumentasjon for fullført og bestått skoleår i utlandet må legges ved det norske vitnemålet for at dette skal være gyldig.

Nyttige lenker

Godkjenning av videregående opplæring i utlandet (Udir)

Om utveksling (Ansa)