Vågsbygd vgs.
Pedagogisk plattform og organisasjon
Vågsbygd videregående skole er en kreativ arena for studieforberedende utdanning. Elevene våre skal værestudieforberedt når de avslutter sin utdanning på Vågsbygd vgs. Å være studieforberedt rommer elevens helthetlige kompetanse både faglig og sosialt. Skolens verdier, kunnskap gir glede, bygger på en forventing om et felles ansvar for å utvikle et godt lærings – og arbeidsmiljø både for elever og ansatte. Alle våre elever skal oppleve å være både faglig, sosialt og personlig inkludert i skolens læringsmiljø.
Trygt skolemiljø
Alle på skolen bidrar til et trygt og positivt skolemiljø. Forventinger og rammer kommuniseres tydelig gjennom skolereglene, elevstandarder og synlige voksne. Elevene skal oppleve at de blir hørt og fulgt opp av skolens ansatte. Et sterkt elevdemokrati er med på å styrke en åpen skolekultur hvor dialog, involvering og inkludering legger grunnlaget for et godt læringsmiljø.
Elevstandarder
Profesjonsfelleskapet
På Vågsbygd videregående skole skal vi legge til rette for læring av sosial og faglig kompetanse rettet mot universitet- og høyskolenes rammer og egenart. Vi skal gi elevene den kompetanse de trenger for å være en ansvarlig deltaker i arbeidslivet, velferdssamfunnet og borgere av demokratiet. I profesjonsfellesskapet har vi en felles oppfatning av hva som må til for å gi våre elever det beste grunnlaget for læring. På Vågsbygd vgs. skal det være et sterkt og lærende profesjonsfellesskap. Tiltak og arbeidsformer tar utgangspunkt i forskning og er forankret gjennom dialog og medbestemmelse.
Skolestart, skape en god relasjon
Oppstarten av skoleåret er viktig for å bygge gode relasjoner i klassen mellom elevene og mellom elev og lærer, for å skape VI-følelse og identitet til Vågsbygd vgs. Elevene skal føle seg velkomne og ønske å bli ved skolen. Gjennom kartlegging, elevsamtaler, observasjon og møter med elever og foresatte i skolestarten, er målet å gi elevene motivasjon til å være gode klassekamerater og gode elever, som fremmer nærvær og forebygger fravær. I oppstarten er det viktig å introdusere skolens rutiner, regler og forventninger for å skape gode studievaner. Skolens tilgjengelige støttetjenester som rådgivere og helsesykepleiere presenteres.
VIP-makkerskap
Vågsbygd vgs er en VIP-Makker skole. Hovedmålet med VIP Makkerskap er å skape gode overganger fra ungdomsskolen til videregående skole ved å bygge et godt psykososialt læringsmiljø, hvor elevene opplever trygghet og tilhørighet gjennom trening i samarbeid og kommunikasjon. Gjennom å styrke elevenes sosiale og relasjonelle kompetanse er målet å skape et godt klassemiljø tidlig. Elevene skal bli kjent med de andre i klassen gjennom å skape gode arbeidsrelasjoner som fremmer livsmestring i skolehverdagen.
Kontaktlærer lager makkerpar og makkergrupper fra første skoledag og introduserer programmet og igangsetter makkeroppgaver. Makkerpar rullerer hver 3 uke og gjelder i alle fag. Makkerparene skal være tilfeldig utvalgt slik at elevene lærer hverandre å kjenne på kryss og tvers.
Elevmedvirkning
Elevmedvirkning er en viktig del av skolens hverdag, og handler om hvordan hver enkelt elev kan påvirke sin skolehverdag, samt hvordan elevene i fellesskap kan påvirke saker som angår dem alle gjennom elevrådet og skoleutvalget. Det innebærer at elevene deltar i beslutninger som gjelder deres egen læring, og at de aktivt bidrar til vurdering av eget arbeid, egen kompetanse og sin faglige og sosiale utvikling. Elevene får muligheten til å representere skolen på ulike arrangementer som skolebesøk og konserter. I tillegg samarbeider elevrepresentanter med fagutviklere og lærere for å sikre at elevenes stemme blir hørt i planleggingen av fag og vurderinger. Dette bidrar til et mer inkluderende og engasjerende læringsmiljø hvor elevenes innspill og perspektiver blir verdsatt.
Tilpasset opplæring
Tilpasset opplæring innebærer å skape en mestringsorientert klassekultur hvor alle elever opplever mestring og fremgang. Dette oppnås gjennom variert undervisning i klasserommene, som tilpasses elevenes ulike behov og læringsstiler. Tydelig ledelse av undervisningen er avgjørende for å sikre struktur og retning, samtidig som det settes høye og realistiske forventninger til elevene. I tillegg fremmes aktive klasserom hvor elevene er engasjerte og deltar aktivt i læringsprosessen. Samlet bidrar disse elementene til et inkluderende og støttende læringsmiljø som gir alle elever muligheten til å utvikle seg for å nå sitt potensiale.
Vurderingsfellesskap
Et vurderingsfellesskap er et profesjonelt samarbeid mellom lærere i fagseksjoner og andre ansatte i skolen for å utvikle en felles bevissthet om hva det betyr å måle elevens faglige kompetanse. Dette innebærer at lærere sammen utforsker og forbedrer vurderingskompetansen kollektivt og reflekterer over og diskuterer hvordan de vurderer elevenes kompetanse og prestasjoner, slik at vurderingene blir gyldige, pålitelige og rettferdige.
Helhetlig læring
Helhetlig læring innebærer å skape et læringsmiljø hvor tydelig ledelse av klasser og undervisning er sentralt. Dette sikrer språklig og faglig klarhet og struktur, som er avgjørende for elevenes forståelse og læring. Gode relasjoner til elevene er fundamentalt, og klasseledelse bør utføres gjennom tydelige forventninger og varme, grensesettende tiltak uten å være straffende. En mestringsorientert klassekultur fremmer elevenes motivasjon og engasjement, mens variert og tilpasset undervisning i klassefellesskapet sørger for at alle elever får muligheten til å utvikle seg til sitt beste. Sammen bidrar disse elementene til en helhetlig læring som ivaretar både elevenes akademiske og personlige utvikling.
Skole-hjem samarbeid
Skole-hjem samarbeid er en viktig del av elevenes læringsprosess og trivsel. Ved oppstart av skoleåret arrangeres møter med foresatte for elever i vg1, vg2 og kombinasjonsklasser. Disse møtene gir en god anledning til å etablere kontakt og samarbeid mellom skole og hjem. I tillegg tilbys utviklingssamtaler for foresatte og elever med kontaktlærer for alle elever i vg1, vg2 og kombinasjonsklasser. Disse samtalene gir en mulighet til å diskutere elevenes faglige og sosiale utvikling, sette mål, og sikre at både foresatte og elever er involvert i elevenes læring. Samlet bidrar disse tiltakene til å styrke samarbeidet mellom skole og hjem, og skape et støttende og inkluderende læringsmiljø.