Fadderordningen

Når du begynner i vg1 eller i en kombinasjonsklasse på Vågsbygd videregående får du og din klasse en egen faddergruppe.

En stor gruppe elever i t-skjorter med teksten "Fadder" på brystet står samlet bak en banner med teksten "Vi ønsker å bli kjent med deg!". Foto. - Klikk for stort bildeVåre faddere er klare for å ta imot nye elever. Zuhra Abdula

Hvorfor har vi fadderordning?

• for å skape en trygg og god skolestart for alle våre nye elever på skolen
  • nye elever skal vite at de er velkomne, sett og ivaretatt
  • for å gjøre overgangen fra ungdomsskolen til videregående mykere
  • elevene skaper sosiale bånd på tvers av klassene og alderstrinnene
  • det skaper et godt klassemiljø tidlig
  • det motvirker ensomhet og utenforskap
  • for å øke elevers sosiale kompetanse
  • det skaper gode arbeidsrelasjoner som øker læringstrykket
  • ordningen er innført i samarbeid med elevrådet

Hvordan fungerer fadderordningen?

• alle fadderne samles før skolestart til en workshop for å forberede skolestarten. Tema er mangfoldighet, inkludering og forventninger til fadderne. Vi spiser pizza avslutningsvis.
  • hver klasse på skolen får fire faddere; to fra vg2 og to fra vg3. Dersom du begynner på studiespesialisering i 1STA, er fadderne to elever fra 2STA og to fra 3STA. Det samme systemet gjelder for forskerlinja, musikk, dans og drama. Kombinasjonsklassene får egne fadderne fra ulike klasser.
  • alle klassene er med i ordningen
  • fadderne viser nye elever rundt på skolen, svarer på spørsmål og jobber for å inkludere dem i skolemiljøet
  • fadderne er med inn i klassen første skoledag
  • fadderne møter elevene hver morgen den først uka i vrimlehallen