Virksomhetsplan 2023-2024

Virksomhetsplanen er skolens verdidokument. Den er skolens pedagogiske plattform og viser hvordan vi jobber for å utvikle et best mulig læringsmiljø og profesjonsfellesskap. Virksomhetsplanen er på høring hvert år.

Collage med flere stemningsbilder fra skolen: abstrakt skulptur foran skolebygg. To elever ser i mikroskop. Flere elever sitter rundt kantinebord. En gruppe elever sitter i sofa. Elevgruppe fotografert bakfra. Jente i musikkstudio. - Klikk for stort bilde Vågsbygd vgs.

Pedagogisk plattform og organisasjon

Vågsbygd videregående skole er en kreativ arena for studieforberedende utdanning. Elevene våre skal værestudieforberedt når de avslutter sin utdanning på Vågsbygd vgs. Å være studieforberedt rommer elevens helthetlige kompetanse både faglig og sosialt. Skolens verdier, kunnskap gir glede, bygger på en forventing om et felles ansvar for å utvikle et godt lærings – og arbeidsmiljø både for elever og ansatte.  Alle våre elever skal oppleve å være både faglig, sosialt og personlig inkludert i skolens læringsmiljø.

Trygt skolemiljø

Alle på skolen bidrar til et trygt og positivt skolemiljø. Forventinger og rammer kommuniseres tydelig gjennom skolens ordensreglement, elevstandarder og synlige voksne. Elevene skal oppleve at de blir hørt og fulgt opp av skolens ansatte. Et sterkt elevdemokrati er med på å styrke en åpen skolekultur hvor dialog, involvering og inkludering legger grunnlaget for et godt læringsmiljø.

Elevstandarder

RESPEKT Du viser i handling at alle mennesker er like mye verdt ANSVAR Du står for dine handlinger OMSORG Du er inkluderende i møtet med medmennesker
Du møter andre som du vil bli møtt selv Du bidrar til andres læring og arbeidsro Du hilser på medelever, lærere og ansatte
Du bekrefter og er positiv til andre Du følger lærers instrukser og bidrar til å styrke lærers rolle som leder for undervisningen Du sier ifra til medelever når de tar gale valg
Du følger reglene i klasserom og friarealer Du opptrer som en fremtidig arbeidstaker Du melder ifra om du ser noen som er ensomme eller trenger hjelp
Du møter presis, holder frister og er forberedt Du bidrar til et ryddig skolemiljø Du bidrar aktivt til at ingen mobbes

Profesjonsfelleskapet

På Vågsbygd videregående skole skal vi legge til rette for læring av sosial og faglig kompetanse rettet mot universitet- og høyskolenes rammer og egenart. Vi skal gi elevene den kompetanse de trenger for å være en ansvarlig deltaker i arbeidslivet, velferdssamfunnet og borgere av et demokrati. I profesjonsfellesskapet har vi en felles oppfatning av hva som må til for å gi våre elever det beste grunnlaget for læring. På Vågsbygd vgs. skal det være et sterkt og lærendeprofesjonsfellesskap. Tiltak og arbeidsformer tar utgangspunkt i forskning og er forankret gjennom dialog og medbestemmelse.

En god relasjon

• Oppstart av skoleåret: kartlegging, elevsamtaler, observasjon, samtaler med foresatte, klasselærerråd
  • VIP-makkerskap
  • Trivselsvakt i friminutt
  • Nærværprosjekt
  • Alle ansatte er ansvarlig for alle elever.

Elevmedvirkning

• Elevdemokrati
  • Klassens time: timeplanlagt
  • Skolemiljøutvalg
  • Elevene representerer skolen på skolebesøk, konserter mm.
  • Elevrepresentanter samarbeider med fagutvikler for å gi elevene en stemme inn i planlegging av fag og vurderinger.

Tilpasset opplæring

• En mestringsorientert klassekultur
  • Variert undervisning i klasserommene
  • Tydelig ledelse av undervisning
  • Høye og realistiske forventninger til elevene
  • Aktive klasserom

Vurderingsfellesskap

• Felles bevissthet om hva det betyr å måle elevens faglige kompetanse
  • Vurderingssamarbeid i fagseksjoner
  • Utforske og forbedre vurderingskompetansen til kollegiet

Helhetlig læring

• Tydelig ledelse av klasser og undervisning
  • Språklig og faglig klarhet og struktur
  • Gode relasjoner til elevene
  • Klasseledelse gjennom tydelige forventinger og varme, grensesettende uten å være straffende.
  • Mestringsorientert klassekultur
  • Variert og tilpasset undervisning i klassefellesskapet.

Skole-hjemsamarbeid

• Foreldremøter på alle trinn
  • Tilbud om foreldrekonferanse med kontaktlærer for alle vg1-elever
  • Tilbud om foreldrekonferanse med faglærere og kontaktlærere for alle elever under 18 år.

Fagutviklere

Fagområde Fagutvikler
Musikk Anne Margrethe Gluch
Dans Sissel Eie Jørgensen